Plik dokumentu w formacie PostScript
lub PDF.
Instrukcja wykonawcza ćwiczeń
Celem zajęć jest wprowadzenie do praktycznego programowania systemów mikroprocesorowych
w języku niskiego poziomu (asembler) na przykładzie mikroprocesorów rodziny Motorola 680x0.
Każde z ćwiczeń polega na napisaniu i uruchomieniu programu wykonującego opisane zadania.
Na zapoznanie się z płytą prototypową oraz programem monitora poświęcone
są pierwsze zajęcia laboratoryjne.
Ćwiczenia dzielą się na wykonywane przy użyciu kompilatora skrośnego języka
C oraz asemblera mikroprocesora 68000.
Zadania w języku C
- Wyświetlanie na terminalu dowolnego napisu.
Dostępne są funkcje: void outbyte(char) oraz void print(char *).
- Wyświetlanie znaków wprowadzanych z klawiatury na terminalu - ,,echo".
Dostępna jest funkcja char inbyte(void).
- Wyświetlenie cyfry, a następnie sekwencji znaków na
wyświetlaczu LED płyty - ,,animacja".
Należy zastosować bezpośredni dostęp do rejestrów płyty przez
rzutowanie typu int na char*.
- Wyświetlanie na terminalu bieżącego czasu z zegara czasu rzeczywistego płyty - ,,zegar".
- Wyświetlanie ostatniej cyfry sekund zegara na wyświetlaczu LED płyty - ,,sekundnik".
Zadania w języku asemblera
- Wyświetlenie cyfry na wyświetlaczu LED płyty.
- Wyświetlanie na wyświetlaczu LED sekwencji znaków - ,,animacja".
- Wyświetlanie ostatniej cyfry sekund zegara na wyświetlaczu LED - ,,sekundnik".
- Wyświetlanie na terminalu dowolnego napisu - ,,napis"
(tryb pracy: polling).
- Wyświetlanie znaków wprowadzanych z klawiatury na terminalu - ,,echo"
(tryb pracy: polling).
- Wyświetlanie na terminalu bieżącego czasu z zegara czasu rzeczywistego - ,,zegar".
- Ustawianie czasu na zegarze czasu rzeczywistego z terminala - ,,rtc"
(programowanie zegara czasu rzeczywistego)
- Buforowanie znaków wprowadzanych z klawiatury - ,,bufor".
Znaki mają być zapamiętywane w pamięci i wyprowadzane na ekran po odczytaniu
z klawiatury umownego znaku końca tekstu.
- Wysyłanie i odbieranie znaków z drugiego drugiego portu szeregowego - ,,port"
(programowanie portu szeregowego).
- Pomiar czasu pomiędzy wciśnięciem dwóch klawiszy - ,,stoper"
(obsługa przerwań, programowanie timera).
- Generowanie efektów dźwiękowych na przetworniku piezoelektrycznym - ,,dźwięk"
(programowanie portu równoległego).
- Generowanie dźwięku o określonej częstotliwości - ,,kamerton"
(obsługa przerwań, programowanie timera).
- Realizacja pianina z klawiaturą o zakresie min. 1.5 oktawy - ,,pianino".
- Odtwarzanie spróbkowanego dźwięku na przetworniku C/A - ,,wave".
Przykładowe zadania dodatkowe
- Projekt z wykorzystaniem klawiatury numerycznej i wyświetlacza LCD podłączonych
do portu równoległego, np. kalkulator, edytor SMS'ów, itp.
- Program do komunikacji pomiędzy płytami prototypowymi.
- Wydruk tekstu na drukarce podłączonej do portu równoległego.
- Buforowanie wydruku napływającego z dwóch portów szeregowych
na drukarke podłączoną do portu równoległego.
File translated from
TEX
by
TTH,
version 3.66.
On 18 Feb 2005, 15:58.