Przykładowe ruchy
Celem gry jest posiadanie na końcu partii większej od przeciwnika liczby pionków na
planszy. Rozpoczyna gracz posiadający białe dostawiając swój pionek w taki
sposób, aby wygrać, co najmniej jeden pionek przeciwnika.
Postawionych na planszy pionków nie zdejmuje się ani nie przesuwa. Gra kończy
się, gdy wszystkie pola są już zajęte lub gdy żaden z
graczy nie może wykonać prawidłowego ruchu. W przypadku, gdy tylko jeden z
graczy nie może wykonać ruchu, traci kolejkę na rzecz przeciwnika
Pozycję wyjściową przedstawiono poniżej.
Zdobywanie pionków polega na ich zamknięciu między dwoma
swoimi pionkami i odwróceniu ich na drugą stronę. Zobaczymy teraz kilka
przykładów. Dla uproszczenia są one oderwane od rzeczywistych partii.
W pozycji pokazanej poniżej ruch przypada na czarne. Mogą
one postawić pionek na polu oznaczonym czarną kropką. W wyniku tego ruchu białe
pionki oznaczone kropkami zostaną zamknięte między dwoma czarnymi.
Można w jednym ruchu odwrócić znacznie więcej pionków
przeciwnika. Może to się stać na przykład w takiej pozycji: Postawienie białego
pionka na polu oznaczonym białą kropką spowoduje odwrócenie wszystkich czarnych
pionków. Powstanie pozycja pokazana poniżej:
Gdyby toczyła się partia, białe wygrałyby 15 do zera. Zwykle
jednak partia kończy się po ustawieniu na planszy 64 pionków.
Gracze dostawiają pionki na przemian.
W przypadku gdy jeden z graczy nie
może wykonać ruchu, traci kolejkę na rzecz przeciwnika. Oto przykład: Nawet,
jeśli ruch przypada na czarne, nie mogą one wykonać ruchu. Gra jednak toczy się
dalej, ponieważ białe mogą wykonać kilka kolejnych „dostawień”
(zaczynając od białej kropki) zajmując dogodne pozycje: